Paul Verhoeven

Paul Verhoeven (1938)

Soldaat van Oranje, Turks Fruit, de Vierde man, Spetters, Basic instinct, Starship troopers. Stuk voor stuk films met een provocerend karakter en met de dood als een belangrijk thema. Regisseur Verhoeven schuwt de controverse niet en bereikte daarmee de wereldtop. Op dit moment is hij samen met vaste scenarist Gerard Soeteman bezig met de voorbereidingen van Zwartboek.

Anton:
“Een van de moeilijkste interviews die ik ooit heb afgenomen. We zaten nog niet op de bank of Verhoeven begon al ‘ruzie’ te maken. Dat liep zo hoog op dat hij met opgestroopte mouwen voor ons kwam staan: Kom dan, kom dan jongen! Wij wisten het gesprek met veel moeite om te buigen door ook de nodige bravoure en eruditie te tonen. Wat bleek achteraf: Verhoeven stelde ons op de proef, om te testen of wij het wel waard waren om een paar uur mee te praten. Bovendien voelt hij zich het meest comfortabel in een polemisch spanningsveld. Kortom, een bijzondere ervaring.”

Eric-Jan:
“Doodspraak leek hem een interessant project. Daar wilde hij graag aan meewerken. En als we geen gelegenheid zagen om naar Los Angeles te komen, kon het ook wel in zijn appartement in Den Haag.
Verhoeven heeft me verrast met zijn zorgwekkende angstbeelden over het hiernamaals. Belezen als hij is, liet hij zichzelf niet zomaar als hoofdstuk aan Doodspraak toevoegen. Wel was hij achteraf erg te spreken over het resultaat. Attent droeg hij de suggestie aan voor onze boekcover, Der Toteninsel, dat een positief, zachtmoedig beeld van het 'doodsland' schildert. Verhoeven: ‘Dat is van Arnold Bocklin, met een umlaut op de o, maar die heb ik niet op deze Amerikaanse computer’”

www.paulverhoeven.net